Nye amerikanske butikstyper til tomme danske bymidter?

Next Post

Internet-handlen steg med 15 % i Europa og Nordamerika i 2016 og en tilsvarende stigning forventes i 2017. Det udfordrer butikkerne men også byerne. For hvis noget har defineret vore bymidter i århundreder, så er det handel. Hvad skal vi bruge vore bymidter til, hvis butikkerne forsvinder? Butiksdøden er meget aktuel i Hedehusene, hvor jeg bor om sommeren. Her er hovedgaden efterhånden kun discount-kæder og kebab-restauranter. Jeg tænker på, hvad der kan erstatte de forsvundne udvalgsvarebutikker i byen?

Nye butikstyper i USA: I USA dukker nye former for butikker op, som peger frem mod byer, som stadig har et handelsliv i den virkelige verden. Nogle af eksemplerne er sikkert for crazy til halvtomme bymidter i Danmark, men måske er der inspiration at hente til de større danske byer.

Museum of Ice Cream i Miami, San Francisco og Los Angeles gør den traditionelle isbutik til en psykedelisk, Alice i Eventyrland-oplevelse. I det pastelfarvede Candy Crush-univers kan du hoppe i svømmepøl fyldt med lagkagekrymmel eller chill´e out i rummet fyldt med pink bananer. Men du kan selvfølgelig også købe en is. Lyder det tåbeligt? Ifølge BBC er billetterne i San Francisco og Los Angeles indtil videre udsolgt.

Madrasfirmaet Casper engagerer sig i et aktuelt samfundsproblem: Folk får alt for lidt nattesøvn. Firmaet tilbyder dem en lur på deres madrasser i “nap-mobiles”, som kører rundt i amerikanske og canadiske byer. Og skulle de søvnige få lyst, så er firmaet klar til at sælge dem en madras, når de vågner.

Butikken Story i New York ser sig selv som et galleri og skifter hele indretningen og sortimentet ud hver anden måned for at skabe et nyt tema eller pejle sig ind på en aktuelt trend. Det handler om at tilbyde en oplevelse og en fortælling – ikke bare muligheden for at gøre et køb. Butikken har arbejdet med temaer som Color, Making Things, Love og Made in America.

Starbucks har set skriften på væggen og lukket sin online-shop, hvor man kunne købe kedelige, ens krus med caféens logo på. Nu åbner kæden 1.000 nye kvalitetscaféer, hvor kunderne kan se kaffen blive ristet på stedet og købe kaffe af små udsøgte partier.

Læs mere om den virkelige verdens nye butikstyper i internet-tidsalderen: Why shopping is about to become all about the experience.

Fotografiet er taget i Museum of Ice Cream. Fotograf: pinguino k. Flickr. Licens: CC BY 2.0

Next Post Share Post :

More Posts